Historia bojowa
We wrześniu 1939 r. eskadry przydzielono do poszczególnych armii: 13 EO do SGO ”Narew”, 23 EO do Armii ”Kraków”, 33 EO do Armii ”Poznań”, 53 EO do Armii ”Modlin”, 63 EO do Armii ”Łódź”. Oprócz wymienionych eskadr ”Czaple” znajdowały się również w: 26 EO z Armii ”Kraków”, 56 EO z Armii ”Modlin”, 31 ER z Armii ”Karpaty”, Eskadrze Sztabowej Naczelnego Dowództwa Lotnictwa, Plutonie Lotniczym Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej, Bazy Lotniczej Małaszewicze i CWL 1/GSL. Wykorzystywano je przeważnie do bliskiego rozpoznania i łączności. Razem z uzupełnieniem w jednostkach znalazło się 49 samolotów, z czego 35 utracono. Nieliczne, uszkodzone egzemplarze dostały się w ręce Niemców i Rosjan. Informacje na temat ewakuowanych do Rumunii ”Czapli” są rozbieżne: wg [3] w archiwach podawane są liczby- 6, 14, 16 oraz 17 (natomiast wg [1]- 11, wg [2]- 10). W lotnictwie rumuńskim samoloty tego typu stosowano tylko do szkolenia załóg samolotów obserwacyjnych. Wg [3] w kwietniu 1943 r. było tam jeszcze 14 samolotów. Wg [5]- 12 ”Czapli” ewakuowano na Łotwę, natomiast wg [2]- jedną ewakuowano na Węgry.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy (parasol) o konstrukcji mieszanej.
Płat prostokątny z lekkim skosem, trójdzielny, dwudźwigarowy, drewniany. Pokrycie noska sklejką, całość pokryta płótnem (wg [5]- dalej pokryty płótnem). wyposażony w trójdzielne drewniane słoty automatyczne. Wsparty na kadłubie za pomocą kozła z rur stalowych i podparty zastrzałami z rur stalowych o układzie V. Do hangarowania i transportu skrzydła były składane do tyłu, nad kadłub.
Kadłub kratownica spawana z rur chromomolibdenowych oprofilowana na owal, pokrycie płótnem na szkielecie z listew drewnianych, przód blachą duraluminiową. Kabiny odkryte.
Usterzenie drewniane. Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem. Statecznik poziomy podparty zastrzałami.
Podwozie klasyczne stałe.
Uzbrojenie:
1 stały karabin maszynowy pilota PWU wz. 33 kal. 7,92 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Vickers F kal. 7,92 mm.
Wyposażenie:
radiostacja N2UT lub Ava N2L/O, aparat fotograficzny ręczny lub wbudowany, reflektor chowany pod kadłubem, 2 race oświetlające.
Silnik:
– w prototypach RWD-14/I i RWD-14/II: gwiazdowy Pratt&Whitney R-985 ”Wasp TB Junior” o mocy 294 kW (400 KM);
– w prototypach RWD-14/III i RWD-14/IV oraz w seryjnych LWS ”Czapla”: gwiazdowy PZL G-1620B ”Mors II” (”Wydra”) o mocy nominalnej 316 kW (430 KM) i maksymalnej 353 kW (480 KM) (wg [3], natomiast wg [1] i [5]- o mocy startowej 346 kW (470 KM)).
Dane techniczne RWD-14a (wg [5]):
Rozpiętość- 11,9 m, długość- 8,95 m, wysokość- 3,05 m, powierzchnia nośna- 22,0 m2.
Masa własna- 1125 kg, masa użyteczna- 475 kg, masa całkowita- 1600 kg.
Dane techniczne RWD-14b (LWS ”Czapla”) (wg [3]):
Rozpiętość- 11,9 m, długość- 9,0 m, wysokość- 3,0 m, powierzchnia nośna- 22,0 m2.
Masa własna- 1153 (wg [1] i [5]- 1225) kg, masa użyteczna- 547 (wg [1] i [5]- 475) kg, masa całkowita- 1700 kg.
Prędkość max- 247 km/h, prędkość przelotowa- 218 (wg [1]- 232) km/h, prędkość min.- 90 (wg [1] i [5]- 80) km/h, prędkość lądowania 80 km/h, wznoszenie- 6,1 (wg [1]- 4,1) m/s, pułap- 5100 m, zasięg- 675 km.
No Comments so far
Jump into a conversationNo Comments Yet!
You can be the one to start a conversation.