Historia bojowa
Samoloty Jak-9 stanowiły również wyposażenie jednostek lotniczych ludowego Lotnictwa Polskiego. Pierwszą maszynę tego typu dostarczono do 1 plm ”Warszawa” w kwietniu 1944 r. Samoloty uczestniczyły w walkach o przełamanie Wału Pomorskiego i w czasie szturmu Kołobrzegu. W kwietniu i maju 1945 r. 1 plm uczestniczył w operacji berlińskiej.
W dniu 3.09.1944 r. w lotnictwie polskim znajdowało się 98 samolotów Jak-9, w dniu 24.04.1945 r.- 130 egz., 1.02.1946 r.- 200 egz. Natomiast w dniu 1.09.1949 r. było w Polsce 170 samolotów Jak-9, w tym: 46 Jak-9M, 12 Jak-9T, 93 Jak-9P i 19 Jak-9W. Ze względu na brak samolotów szkolno-bojowych, w latach 1947-1952 w Lotniczych Zakładach Remontowych Nr 2 w Bydgoszczy przebudowano 50 samolotów Jak-9 na dwustery przejściowe Jak-9W.
Jeden samolot Jak-9P został przekazany w sierpniu 1950 r. do zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie jako dar Dowództwa Wojsk Lotniczych. Drugi samolot Jak-9P znajduje się w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji mieszanej, w wersjach Jak-9U i Jak-9P- metalowej.
Skrzydło konstrukcji metalowej, dwudźwigarowe, pokryte sklejką.
Kadłub metalowy kratownicowy, pokryty sklejką w części środkowej i płótnem w pozostałej części, silnik osłonięty zdejmowanymi panelami z blachy. W wersji Jak-9P pokrycie kadłuba metalowe. Kabina zakryta.
Usterzenie konstrukcji metalowej.
Podwozie klasyczne chowane w locie.
Uzbrojenie:
– Jak-9, Jak-9D, Jak-9M- 1 stałe działko SzWAK kal. 20 mm oraz 1 stały najcięższy karabin maszynowy UBS kal. 12,7 mm. Wg [8]- wersja Jak-9M była uzbrojona w 1 działko SzWAK kal. 20 mm oraz 2 nkm-y UBS kal. 12,7 mm, natomiast wersja Jak-9M- 1 działko MPSz kal. 20 mm i 1 nkm UBS kal. 12,7 mm,
– Jak-9T- 1 stałe działko NS-37 (11-P-37) kal. 37 mm oraz 1 stały najcięższy karabin maszynowy UBS kal. 12,7 mm. Niektóre serie miały zamiast działka NS-37 zabudowane działka MP-23WW kal. 23 mm lub MPSz-20 kal. 20 mm, albo nkm UBS kal. 12,7 mm,
– Jak-9DD- 1 stałe działko SzWAK kal. 20 mm,
– Jak-9U- 1 stałe działko WJa-23 kal. 23 mm oraz 2 stałe najcięższe karabiny maszynowe UBS kal. 12,7 mm. Wg [8]- 1 działko kal. 20 mm oraz 2 nkm kal. 12,7 mm, 4 niekierowane pociski rakietowe RS-82,
– Jak-9K- 1 stałe działko NS-45 kal. 45 mm,
– Jak-9P- 3 stałe działka kal. 20 mm, wg [8]- 1 działko SzWAK kal. 20 mm oraz 2 nkm-y kal. 12,7 mm,
– Jak-9W- 1 stałe działko SzWAK kal. 20 mm i 2 stałe najcięższe karabiny maszynowe UBS kal. 12,7 mm. Wg [8]- wersja Jak-9W1- 1 nkm UBS kal. 12,7 mm, natomiast Jak-9W2- 1 działko SzWAK kal. 20 mm lub MP-23-WW kal. 23 mm.
Wg [8]- samoloty mogły mieć podwieszone 2 bomby po 100 kg lub 6 niekierowanych pocisków rakietowych RS-82, wersja Jak-9B- udźwig bomb- 400-450 kg.
Wyposażenie:
– samoloty Jak-9 miały radiostację pokładową UKF typu RSI-4. Dla wykonywania rozpoznania fotograficznego zabudowywano aparaty fotograficzne AFA-1m,
– Jak-9P- radiostacja pokładowa UKF typu RSI-4, nadajnik sygnałów swój-obcy, radiopółkompas RPKO-10 i fotokarabin PAU-22.
Silnik- rzędowy w układzie V:
– Jak-9, Jak-9D, Jak-9T, Jak-9M, Jak-9DD- WK-105PF (M-105PF) o mocy 867 kW (1180 KM), wg [8]- o mocy 912 kW (1240 KM),
– Jak-9U, Jak-9P- WK-107A o mocy 1103 kW (1500 KM), wg innych źródeł o mocy 1182 kW (1600 KM),
– Jak-9W- WK-105PF2 o mocy 912 kW (1240 KM). Wg [8]- wersja Jak-9W1 posiadała silnik M-105PF o mocy 912 kW (1240 KM), natomiast Jak-9W2 silnik WK-105PF2.
No Comments so far
Jump into a conversationNo Comments Yet!
You can be the one to start a conversation.