Messerschmitt BF 109E 1941,
Messerschmitt Bf 109 E (Emil) był podstawowym myśliwcem Luftwaffe w pierwszym okresie II wojny światowej.
Messerschmitt Bf 109 E był jednomiejscowym dolnopłatem myśliwskim o konstrukcji całkowicie metalowej z chowanym podwoziem i kółkiem ogonowym oraz zakrytą kabiną. Napęd samolotu w zależności od wersji stanowił jeden silnik rzędowy Daimler-Benz DB 601 o który napędzał trójłopatowe metalowe śmigło. Uzbrojenie zasadniczo składało się albo z 4 karabinów maszynowych MG17 kal. 7,92 lub dwóch działek MG FF i dwóch karabinów maszynowych. W sumie zbudowano prawie 4000 maszyn poszczególnych wersji, co sprawia że był to jeden z trzech najliczniej produkowanych wariantów Messerschmitta. Poza Luftwaffe samoloty w wersji E użytkowały także Hiszpania (44 sztuki), Szwajcaria (64), Jugosławia (73), Rumunia (65), Węgry (ok. 20-30), Chorwacja (20), Słowacja (14), Japonia (2) i ZSRR (1).
Messerschmitty Bf 109 E w chwili wejścia do służby w Luftwaffe były jednymi z najlepszych samolotów myśliwskich na świecie. Brały one udział we wszystkich kampaniach III Rzeszy początku wojny m. in. kampanii polskiej, francuskiej i bitwie o Wielką Brytanię. O ile podczas dwóch pierwszych ścierały się one z maszynami o słabszych parametrach to podczas bojów nad brytyjskim niebem starły się one z brytyjskimi Hurricane’ami i Spitfire’ami I – z których te drugie okazały się bardzo wymagającym przeciwnikiem. Od połowy 1941 roku „Emile” zaczęły znikać z jednostek bojowych. Zastąpiły je nowe Messerschmitty Bf 109 F.
Messerschmitt BF 109E-7 1941,
Messerschmitt Bf 109 E-7 – kolejny model Bf 109 E który rozpoczęto produkować we wrześniu 1940 roku. Różniła się ona od poprzednich zastosowaniem silnika DB 601N o mocy startowej 865 kW (1175 KM), możliwością podczepienia odrzucanego w locie zbiornika na 300 l paliwa (lub bomby) i szeregiem innych drobnych zmian. M.in. na maszynach tego typu stosowano instalację GM 1 która umożliwiała krótkotrwały wzrost mocy silnika poprzez wtrysk podtlenku azotu. Uzbrojenie tej wersji stanowiły dwa km-y MG 17 i dwa działka MG FF.
No Comments so far
Jump into a conversationNo Comments Yet!
You can be the one to start a conversation.